Pixelklant support: Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd

Onderzoek en advies

Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd is een advies en onderzoeksbureau voor recreatie en toerisme, gevestigd in Arnhem. Ze beschrijven zich als een betrokken en enthousiast jong en gezellig team van negen adviseurs. Door middel van onderzoek en advies dragen zij hun steentje bij aan een gezonde vrijetijdsinvulling. Ze richten zich vooral op overheden, ondernemers, destinatie management- organisatie en organisaties gericht op terreinbeheer. Hun diensten zijn in te delen in vier werkvelden: vitaliteit, visievorming, leefbaarheid en markt & consument. Martijn: “We maken voor onze klanten altijd een goed onderbouwd advies, waar ze ook echt iets mee kunnen.”

Wie is Martijn?

Martijn is medeverantwoordelijk voor de website van Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd. Hij en zijn collega’s zijn het afgelopen (half)jaar druk aan het werk geweest om de website te vormen naar hun wensen. Dit gebeurde allemaal in samenwerking met Pixelpanters. Martijn heeft bij zijn vorige werkgever ook meegewerkt aan het vormen van websites; hij had hier dus al enige ervaring mee voordat hij begon aan de website van Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd. “Bij deze websites kwam er veel meer kijken dan ik had verwacht. Omdat dit de eerste websites waren waar ik bij betrokken was, zie je pas dat een website veel meer omvat dan alleen een pagina die je ziet. Waar sommige dingen erg makkelijk zijn aan te passen, zijn andere dingen weer heel erg moeilijk.”

Geëscaleerd idee

Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd begon met het idee om een extra pagina toe te voegen aan de oude website. Martijn: “We specialiseren ons in vier werkvelden, maar omdat onze oude site hier niet op in gericht was, miste belangrijke informatie. Dat idee is geëscaleerd tot een hele nieuwe website. Onze oude website was qua uitstraling ook verouderd. De informatie was bijvoorbeeld niet up-to-date en de vindbaarheid kon worden verbeterd. Daarnaast blijven we onderzoekers; we vinden het leuk om te weten welke pagina’s goed scoren en welke niet. De programma’s om dit te meten konden helaas niet meer worden geïnstalleerd op onze oude website.”

Voor je van start gaat

Voordat je begint aan het maken van een nieuwe website is het handig dat je alvast een doel voor ogen hebt. “Je maakt het proces dan makkelijker voor jezelf. Wat wil je met je website bereiken? Hoe wil je dit aanpakken? Met dit doel kun je ook focussen op wat je graag wilt vertellen: wat is het doel per pagina? Op basis hiervan kan je alle pagina’s gaan inrichten. Anders heb je geen kapstok om de inhoud van de pagina’s aan op te hangen. Zonder zo’n kapstok is het lastig om je website tot een logisch geheel te maken. Voor mijn gevoel zijn we hier goed in geslaagd.”

Concrete ideeën

“Voor ons was het uiteindelijke doel aan het begin van het proces nog niet helemaal helder. Wij zijn begonnen met het idee om een extra pagina toe te voegen. Omdat dit plan veranderde moesten we weer nadenken over het nieuwe doel van de website. Dit kostte wel even tijd. Mijn collega heeft veel voor de website gedaan. Zij vroeg heel kritisch: ‘Wat willen we vertellen op onze website?’ Aan de hand hiervan kwamen we gelukkig redelijk snel tot concrete ideeën.”

Tijd en uitdagingen

“Onderschat niet hoeveel tijd het proces kost. Als je zelf een aantal dingen wilt doen kost het nog meer tijd. Zo heb ik al onze oude projecten handmatig overgezet, dit kostte veel tijd.
Het nadenken over de indeling was soms ook een uitdaging. De pagina’s over de werkvelden wilden we tenslotte graag op dezelfde manier indelen zodat het overzichtelijk blijft. Hierdoor hebben we aan de inhoud nog veel moeten sleutelen. Met behulp van Pixelpanters is uiteindelijk ons idee uiteindelijk mooi visueel vormgegeven.”

Verwachtingen bijstellen

Martijn vervolgt: “Gelukkig ervaarde ik vaak dat ik ideeën of verwachtingen in positieve zin moest bijstellen. Wel hadden we de eerste deadline halverwege juni gepland, maar de daadwerkelijke lancering kwam pas anderhalve maand later. Dat gebeurt helaas vaak met dit soort grote projecten. Ik vind de website qua uitstraling nog mooier dan ik had verwacht. De website is nog niet helemaal af. Dat kan eigenlijk ook niet, want een website is een levend product. Dat is het mooie van deze tijd: je kunt je website à la minute aanpassen. Tegenwoordig is dat soms ook gewoon nodig, want als er plotseling meer vraag is naar een dienst wil je dat ook snel kunnen aanpassen.”

Hongerig geworden?

Wil je meer weten over Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd, lees dan verder op www.ruimteenvrijetijd.nl, of op social media op de LinkedIn-pagina van Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd.
Ben je benieuwd naar de verhalen van meer Pixelklanten? Houd dan onze social media kanalen in de gaten, binnenkort lichten we meer klanten uit!

Meer Blogs

Wat kunnen we betekenen?

    Naam

    E-mail

    Onderwerp

    Bericht

    Gasfabriek Deventer
    Zutphenseweg 6B
    7418 AJ Deventer