Waar moet je op letten als je een logo laat maken?

logo

Wat wil je uitstralen?

De eerste belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is: wat wil ik graag uitstralen met mijn logo? Een logo zegt namelijk vaak meer dan honderd woorden en het is de eerste indruk die een klant van jouw bedrijf krijgt. Past een strak logo of juist een speels logo beter bij jouw bedrijf? Moet het logo er chique uit zien of mag het ook simpel zijn? Bedenk goed wie jouw doelgroep is en wat voor soort producten of diensten jij levert en hoe jij je wil positioneren op de markt.

Kleuren

Er bestaan ontzettend veel kleuren die je kunt gebruiken voor jouw logo. Maar hoe kies je de beste kleur die je niet alleen zelf gewoon heel mooi vindt, maar die ook nog eens goed bij je product of dienst past? Een kleur bepalen is namelijk niet zo maar iets, kleur speelt een grote rol in de uitstraling van je logo. Er wordt veel onderzoek gedaan naar kleuren en wat ze betekenen. Zo wordt zwart veel gebruikt als de kleur voor rouw en wit als de kleur van perfectie. Hieronder geven we kort weer welke gevoelens verschillende kleuren kunnen oproepen:
– Blauw: staat voor betrouwbaarheid en intelligentie
– Groen: staat voor balans en harmonie en wordt vaak geassocieerd met de natuur
– Paars: straalt luxe en rijkdom uit maar ook creativiteit
– Oranje: is de kleur van speelsheid en straalt vriendelijkheid uit
– Geel: de kleur van de zon, straalt plezier en levenslust uit
– Roze: is de kleur van zorgzaamheid of medeleven en wordt vaak in verband gebracht met vrouwelijkheid
– Rood: is een opvallende kleur en dominant kleur, rood wordt ook vaak in het dagelijks leven gebruikt als waarschuwing bijvoorbeeld bij verkeerslichten

Bij het kiezen van de juiste kleurkeuze is niet alleen de betekenis van belang. Bij de kleurkeuze is het belangrijk dat je erop let dat ze zowel offline als online goed te gebruiken zijn. Niet alle kleuren die je offline gebruikt (briefpapier) komen ook online mooi uit (website). De kleur geel komt bijvoorbeeld vaak voor in huisstijlen, maar doet het online niet altijd goed vanwege het contrast. Of omdat deze kleur niet in elke browser goed getoond wordt. Er is altijd een marge kleurverschil door de opbouw van kleuren offline en online. Door het gebruik van de juiste kleuren die het minste afwijken, zorg je ervoor dat al jouw uitingen uniform en herkenbaar blijven.

Inzetten van je logo

Je logo moet op verschillende manieren inzetbaar zijn. Op iedere uiting waarbij je je logo gebruikt moet het er dus goed uitzien. Op veel uitingen kun je de standaard afmetingen van je logo aanhouden, maar dat is niet overal het geval. Bij sociale media ben je bijvoorbeeld afhankelijk van formaten die vast zijn gesteld door LinkedIn en Facebook. Je avatar op LinkedIn moet bijvoorbeeld vierkant zijn, een langwerpig logo komt daar niet mooi in uit. Een ideaal logo werkt zowel horizontaal als verticaal รฉn als vierkant. Maak je logo dus ook in die vormen en zorg ervoor dat het steeds herkenbaar blijft als jouw logo. Bij een lange bedrijfsnaam is het handig om een beeldmerk (afbeelding) te combineren met een tekstlogo (je bedrijfsnaam in een herkenbaar lettertype). Dan kun je je bedrijfsnaam de ene keer naast en de andere keer juist onder je beeldmerk plaatsen. En als je een heel sterk beeldmerk hebt, kan het zelfs werken zonder tekstlogo.

 

Een logo laten maken? Wij helpen je graag

Nu je weet waar je allemaal aan moet denken bij het laten maken van een logo, is het tijd om te gaan ontwerpen. Pixelpanters snapt dat het niet voor iedereen dagelijkse kost is om een logo te ontwerpen, daarom helpen wij jou graag bij het ontwerpen van jouw logo. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Meer Blogs

Wat kunnen we betekenen?

    Naam

    E-mail

    Onderwerp

    Bericht

    Gasfabriek Deventer
    Zutphenseweg 6B
    7418 AJ Deventer