
Social media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Iedereen heeft weleens van Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn gehoord. Naast particulieren richten ook steeds meer bedrijven zich hierop. Dat is niet zo gek, social media kunnen veel doen voor je bedrijf! In deze blog nemen we je mee in het belang ervan. Waarom moet dat: social media inzetten voor je bedrijf?
Naamsbekendheid creëren
Door deze online platformen kan je communiceren met je doelgroep. Je vergroot naamsbekendheid en kan in gesprek gaan met je klanten. Door actief deel te nemen geef je je bedrijf een gezicht en wordt de communicatie van je bedrijf persoonlijker. Het draait bij social media om interactie met je doelgroep. Door online aanwezig te zijn met je bedrijf, vergroot je het bereik van je merk en zullen consumenten sneller jouw merk herkennen. Hiervoor moet je verschillende soorten content voor social media creëren. Interessante content leidt tot meer interactie.
Maak van je klant een fan
Uit onderzoek is gebleken dat consumenten die bedrijven volgen vaker producten kopen en sneller een aanbeveling doen binnen hun eigen netwerk. Elk jaar komen er meer gebruikers bij op de verschillende platformen. Grote kans dat je je doelgroep daar kunt bereiken. Als je structureel interessante content publiceert op social media zal je doelgroep je vaker zien. Zo creëer je een fanbase voor je merk. Meer fans zorgen voor meer aankopen, contactaanvragen of inschrijvingen.
Hoe zetten concurrenten social media in voor hun bedrijf?
Social media zijn intussen zo groot geworden, dat je bedrijf er niet meer omheen kan. Zoals we eerder al aangaven zit je doelgroep massaal op social media. En je concurrenten waarschijnlijk ook. Als zij actief zijn op social media en jij niet, bereiken zij je doelgroep. En jij niet. Daarom is het belangrijk dat je jezelf en je merk online laat zien.
Ook handig: monitor de activiteiten van je concurrenten op social media zodat je op de hoogte bent van wat zij doen. Hier kan je enorm veel van leren. Vooral als je net begint en wilt weten hoe je social media kunt inzetten voor je bedrijf.
Genereer meer websitebezoekers
Als je social media inzet voor je bedrijf kan je extra verkeer naar je website genereren. Publiceer bijvoorbeeld over een blog met een linkje naar het artikel. Hierdoor komt je doelgroep op je website terecht. Vanuit daar kunnen je bezoekers verder navigeren over je website. Uiteraard is het dan wel belangrijk dat je een duidelijk call-to-action verwerkt op de pagina óf aan het eind van het artikel. Door dit te doen kun je op positieve manier de zoekresultaten van Google beïnvloeden. Zorg dus dat je verschillende soorten content creëert voor social media en doorlinkt naar je website.
Werf nieuw personeel
Op zoek naar nieuw personeel? Zet dan social media in. Je bereikt hierdoor enorm veel mensen die toch al geïnteresseerd zijn in je bedrijf. LinkedIn is een veel gebruikt kanaal om vacatures te delen. Een tip van ons: Deel je vacature op maandag. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen op maandag solliciteren. Als jij je vacature op vrijdag online zet dan kan het zijn dat hij op maandag alweer is ondergesneeuwd door vacatures van concurrenten.
Aan de slag: zelf content creëren voor social media
Je weet nu waarom je ermee moet beginnen. Aan de slag dus! Maar misschien stel je jezelf nu deze vraag: hoe kan ik social media inzetten voor mijn bedrijf? Houd in dat geval onze online kanalen en website in de gaten. We gaan hier vaker over schrijven in onze blogartikelen. Wil je graag persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op of bekijk wat wij kunnen bieden op het gebied van social media ondersteuning.
Vergelijkbare blogs
’n Bakkie doen?

Joost Hoekerswever
Accountmanager
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? We kijken graag vrijblijvend met je mee naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf.
Pixelpanters
Zutphenseweg 33
7418 AH Deventer