7 redenen om een webshop te beginnen.
7 redenen om een webshop te beginnen
Online is niet meer weg te denken! We doen eigenlijk alles online. Zo houden we contact met elkaar via socialmediakanalen, zoeken we alles op via Google en kunnen we alles online kopen via webshops. Denk jij erover na om een eigen webshop te starten? Dan is dit hét moment, want e-commerce is populairder dan ooit! Hieronder geven we 7 redenen om een webshop te beginnen.
over webshops
Laten we beginnen bij het begin, want wat zijn webshops precies? Een webshop – ook wel webwinkel genoemd – is een website die goederen of diensten verkoopt via internet. Je hoeft geen fysieke winkel te hebben om een webshop te beginnen. Kortom: iedereen kan een webshop beginnen. Door corona heeft online shoppen de voorkeur gekregen, dus dit is je kans!
Niets is minder waar: webshops zijn booming business. Tijdens het eerste kwartaal van 2021 werden er maar liefst 91,6 miljoen online aankopen gedaan. Dat is een stijging van 31% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2020. Al deze aankopen waren goed voor maar liefst 7,7 miljard euro, wat 26% meer is dan in dezelfde periode het jaar daarvoor. Dit blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.
Een webshop oprichten is eenvoudiger dan je denkt. Je kunt een webshop zelf bouwen of het uitbesteden aan een specialist. Er zijn verschillende programma’s, zoals WordPress, waarmee je een webshop kunt bouwen. Wil je een goede webshop bouwen? Dan heb je daar wel enige kennis voor nodig. Heb je weinig tot geen kennis? Besteed het dan uit aan een specialist, want een goedwerkende webshop is belangrijker dan je denkt…
Je leest het goed! Wil je graag voor jezelf beginnen, maar wil je geen fysieke winkel openen? Dan is een webshop de juiste oplossing. Je zit niet met huur, inrichting van het pand en personeel. Kortom: een eenvoudige en makkelijke manier om een eigen bedrijf op te richten.
Heb je wel een fysieke winkel, maar wil je een extra verkoopkanaal? Kies er dan voor om een webshop op te richten. Hiermee creëer je extra naamsbekendheid, meer omzet én kunnen klanten dag en nacht bij jouw winkel terecht!
Zoals we hierboven al aangaven, kunnen klanten dag en nacht op jouw webshop terecht. Openingstijden? Daar hoef je niet over na te denken. De klant bepaalt immers zelf wanneer hij/zij een product of dienst bij jou koopt.
Iedereen – ja, je leest het goed – kan jouw webshop bereiken. Waar en wanneer ze maar willen. Wanneer je een fysieke winkel hebt, is het bereik een stuk kleiner. Klanten moeten immers zelf naar jouw winkel toekomen. Bij een webshop is dit niet het geval. (Potentiële) klanten voeren slechts de URL van jouw webshop in, et voilà: hallo klanten!
Klantcontact is enorm belangrijk: het maakt óf breekt jouw bedrijf. Wanneer je een webshop opricht, kunnen klanten – vaak – via een telefoonnummer, e-mailadres of zelfs via een chat contact met jou opnemen. Andersom heeft het ook voordelen. Wil jij contact opnemen met jouw klanten? Laat ze inschrijven voor een nieuwsbrief of actie met hun e-mailaccount. Zo kun jij óók hun bereiken. Win-winsituatie, toch?