beter vindbaar in Google met SEA.
beter vindbaar in Google met SEA
SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising, oftewel adverteren via zoekmachines. Het is een vorm van betaald adverteren, waarmee je boven de organische (reguliere) zoekresultaten weergegeven kan worden. Zo ben je beter vindbaar in Google of Bing bijvoorbeeld. Je kunt onder andere betalen per klik op je advertentie of per 1000 weergaven. Beide opties hebben een andere insteek en voordelen. Laten we allereerst beginnen met de voordelen van adverteren via SEA (Google Adwords campagne).
voordelen van een Google Adwords campagne: gericht en snel resultaat
Het voordeel van een Google Adwords campagne is dat je heel gericht kunt adverteren, met snel resultaat. Er zijn veel kenmerken waarop je kunt targeten, waardoor je zo gericht mogelijk kunt aansluiten bij je doelgroepen. Zo kun je een campagne bijvoorbeeld toespitsen op demografie en locatie, zoektermen en interesses, apparaten (mobiel, desktop of tablet) of tijdsplanning. Wel goed om rekening mee te houden: een goede SEO-basis is een voorwaarde voor een succesvolle SEA-campagne. SEO, Search Engine Optimization, is min of meer de ‘gratis’ variant van SEA.
voordelen van SEA: hoger in Google
Mensen kijken over het algemeen alleen naar de bovenste zoekresultaten. Door een goede Google Adwords campagne is de kans dus groter dat jij ergens bovenaan in de zoekmachine verschijnt. Dit levert je meer websitebezoekers op. En meer bezoekers betekent meer klanten, toch? Dat ligt niet alleen aan de campagne, maar ook aan je website en de bestemmingspagina, de landingspagina. Deze moet aansprekend en relevant zijn, met goede call-to-action knoppen en wervende tekst of andere content die aanzet tot vervolgactie.
wat kost een Google Adwords campagne?
Dat is het mooie aan adverteren via Google: het budget bepaal je zelf. Je kunt een dagbudget instellen en hem aanpassen wanneer jij dat wilt. Wil je bijvoorbeeld maximaal 150 euro uitgeven per maand? Deel dan 150 door 30,4 (het gemiddelde aantal dagen per maand) en geef de uitkomst hiervan op als dagbudget. Google speelt een beetje met het dagbudget. Zo geeft het de ene dag iets meer uit en de volgende dag, ter compensatie, iets minder. Je komt nooit boven het dagbudget keer 30,4 uit. Het is trouwens verstandig om een landingspagina te laten ontwikkelen die aansluit bij doel en doelgroep van de campagne. Kleine investering, met vaak een groot rendement.
aandachtspunten bij SEA: goede zoekterm, CPC en ROI
Er zijn zoektermen die heel populair zijn bij adverteerders. Hier is dus ook meer concurrentie. Dit betekent helaas automatisch dat de CPC hoger ligt, de kosten per klik op je advertentie. Is de gemiddelde CPC van een zoekterm bijvoorbeeld 5 euro en is jouw dagbudget 3 euro? Dan kan je nog wel eens in de problemen komen. Het kan zelfs voorkomen dat je advertentie niet getoond wordt. Let dus altijd goed op de gemiddelde CPC van een zoekterm. Is deze te hoog? Kijk dan bijvoorbeeld naar andere zoektermen. Denk aan synoniemen, of specifiekere zoektermen.
Belangrijk om rekening mee te houden: ROI, je return on investment. Reken uit hoeveel je maximaal aan een SEA campagne kunt uitgeven per maand om nog winst te maken op een product of dienst. Het zou zonde zijn als achteraf blijkt dat je veel nieuwe klanten hebt binnengehaald, maar hier niet van profiteert omdat je budget te hoog is.
meer resultaat met je SEA campagne?
Alles is te meten en je kunt gelijk bijsturen waar nodig. Dit is een van de hoofdredenen waarom ik een Google Adwords campagne verkies boven traditionele media zoals flyeren of adverteren in een blad. Je ziet door welke zoektermen mensen bij je advertentie zijn gekomen. Dan kun je gelijk de minder relevante zoektermen uitsluiten. Ook krijg je de CTR (Click Through Ratio) te zien, hoe vaak er geklikt is op je advertentie ten opzichte van het totaal aantal kijkers. Je wilt uiteraard dat dit percentage zo hoog mogelijk is! Ik gebruik zelf vaak de eerste maand om een campagne goed neer te zetten en dingen uit te proberen. Ik stuur dan veel bij. In de maand erop heb ik vervolgens vaak maar de helft van het originele budget nodig voor dezelfde resultaten. Dat zijn de leuke dingen van dit werk!
aan de slag met SEA en SEO
Met de informatie en tips hierboven helpen we je op weg om beter vindbaar te worden. SEA maakt (net als SEO) vaak deel uit van een marketingstrategie of campagne, of wordt ondersteunend aan de marketingdoelen ingezet. Advies of ondersteuning nodig? Wij denken graag met je mee.