doel van je website.
doel van je website
Je hebt er vast weleens over nagedacht om een nieuwe website te laten bouwen. Maar heb je dan ook bedacht wat het doel is van deze nieuwe website? Is je doel bijvoorbeeld om meer verkopen te genereren, bezoekers te informeren of de uitstraling van je merk versterken? Wij horen vaak: “Ik wil een nieuwe website.” Als we vervolgens doorvragen naar wat het doel is dan weten klanten dat vaak niet. Nog te vaak worden er websites gebouwd zonder doel, alleen valt er zonder doel niets te bereiken.
doelen stellen
Soms is het doel van je website al duidelijk. Heb jij bijvoorbeeld een webshop, dan is (meer) product-of dienstverkoop je hoofddoel. Andere doelen kunnen zijn: je merk beter positioneren, klanten werven of informeren. Bij ieder doel hoort ook weer een verschillende aanpak, dat betekent verschillend design, opbouw en teksten. Een informerende website ziet er heel anders uit dan een webshop. Wil jij je imago verbeteren en je merk beter positioneren? Dan is uitstraling bijvoorbeeld belangrijk. Hoe concreter je doelen, hoe groter de kans op succes. Zorg dat je vooraf je doelen SMART geformuleerd hebt en dat je inzicht in je doelgroep hebt. Uiteindelijk wil je dat je website ook iets oplevert en niet alleen geld kost toch?
bereiken van je doel
Na het stellen van een doel, zijn er meerdere factoren die meespelen om je doel daadwerkelijk te bereiken. Zoals de gebruiksvriendelijkheid (usability), want je wilt bezoekers natuurlijk zo lang mogelijk op je website houden. Als je website geen samenhangend geheel is, dan is de kans op conversie (oftewel verkoop) klein. Bezoekers willen het liefst niet na te hoeven denken, anders haken ze af. Navigatie, taalgebruik en herkenbaarheid zijn hierbij erg belangrijk. Een bezoeker scant als het ware een website; hij wil snel zien of jij iets voor hem kan betekenen. Zorg er daarom voor dat je teksten (titels) en afbeeldingen duidelijk zijn en stem de tone of voice af op je doelgroep.
call to action
Een call to action is letterlijk een oproep tot actie. Een call to action kan op je website bijvoorbeeld een button zijn met ‘klik hier voor meer informatie’ of ‘bestel nu’ waar bezoekers op kunnen klikken. Deze button leidt dan bijvoorbeeld naar een contactformulier of product. Dan naar de zoekresultaten. Je kunt een prachtige website met producten of diensten hebben, maar als je niet gevonden wordt heb je daar niets aan. Door je teksten SEO-technisch te schrijven kom je hoger in Google te staan. Dit noemen we ook wel zoekmachineoptimalisatie. Het is wel een proces dat veel tijd en geld kost. Maar als je website eenmaal geoptimaliseerd is heb je er veel profijt van.
onderhoud
Een succesvolle website is nooit af. Goed onderhoud kan ervoor zorgen dat je website succesvol is én blijft. Regelmatig zijn er updates die uitgevoerd moet worden, deze zorgen voor nieuwe mogelijkheden op je website. Maar ook voor het oplossen van gebreken op je website, dat je website up-to-date blijft en niet oud en langzaam wordt. Kortom: een nieuwe website bouwen begint bij het stellen van een doel. Daarnaast komen er meerdere factoren kijken bij het succesvol maken van je website. Denk aan vormgeving, webdesign en teksten. Wil jij een nieuwe website, maar heb je geen idee hoe dit moet en werkt? Dan helpt ons team je graag met het bouwen, het stellen van een doel en het verwerken van deze belangrijke factoren!
Dit artikel over het doel van je website vormt onderdeel van een reeks verhalen waarin wij antwoord geven op de vraag: ‘Wat kan Pixelpanters voor mij betekenen?’ Via de links hieronder kun je eens rustig lezen wat Pixelpanters voor jou kan betekenen op het gebied van webdevelopment, design, online marketing en tekstschrijven.
Deel 1: Het doel van een website
Deel 2: Hierom moet je website gebruiksvriendelijk en veilig zijn
Deel 3: Hoe jouw bedrijf zich met een uniek design kan onderscheiden
Deel 4: Online marketing
Deel 5: Tekstschrijven